OBVESTILO ŠOLSKE SKUPNOSTI

Poslanica ob mednarodnem dnevu pismenosti 2019 in začetek Nacionalnega meseca skupnega branja 2019

                                                                          

PISMENOST IN VEČJEZIČNOST

Naš svet je bogat in raznolik, na njem se govori okoli 7.000 živih jezikov, ki so orodje sporazumevanja, vseživljenjskega učenja in vključevanja v družbo in delo. Povezani so tudi s posameznimi identitetami, kulturami, svetovnimi nazori in znanjem. Sprejemanje jezikovne raznolikosti v izobraževanje in razvoj pismenosti je torej ključno za razvoj vključujoče družbe, ki spoštuje »različnost« in »razlike« ter zagotavlja človekovo dostojanstvo.

Danes je večjezičnost – uporaba več kot enega jezika v vsakodnevnem življenju – postala zaradi večje mobilnosti ljudi in hitrega prenašanja sporočil mnogo pogostejša. Razvija se tudi z globalizacijo in digitalizacijo. Uporaba nekaterih jezikov se je razširila v meddržavnih in kulturnih stikih, pri tem pa so številni jeziki manjšin in staroselcev ogroženi. To močno vpliva na razvoj pismenosti.

Različni vidiki politike in prakse spodbujajo pismenost, a dobra opismenjenost v materinščini pred začetkom učenja drugega ali tujega jezika prinaša številne prednosti. Vendar kar okoli 40 % ljudi nima dostopa do izobraževanja v jeziku, ki ga govorijo ali razumejo. To moramo spremeniti tako, da bodo politike in prakse jezikovno in kulturno primernejše, obogatiti moramo okolja z večjezično pismenostjo in raziskati možnosti, ki jih ponuja digitalna tehnologija. UNESCO že več kot sedem desetletij spodbuja pristope v izobraževanju, ki temeljijo na materinščini, a so večjezični, kot sredstvo za kakovostnejše izobraževanje in medkulturno sporazumevanje. Nelson Mandela je nekoč rekel: »Če govoriš nekomu v jeziku, ki ga razume, pride to do njegove glave. Če mu govoriš v njegovem jeziku, mu pride to do srca.« Ključ do uspešnega učenja je v uporabi glave in srca.

Letos je leto maternih jezikov; je tudi 25-letnica Svetovne konference o izobraževanju za osebe s posebnimi potrebami, kjer je bila sprejeta Salamanška izjava o vključujočem izobraževanju. Skladno z vsemi temi posebnimi dogodki in ob mednarodnem dnevu pismenosti 2019 UNESCO vabi vse k premisleku o pismenosti v današnjem večjezičnem svetu kot o pravici do izobraževanja in načinu ustvarjanja bolj vključujoče ter jezikovno in kulturno raznolike družbe.

Audrey Azoulay, generalna direktorica UNESCO

 NACIONALNI MESEC SKUPNEGA BRANJA na OŠ STARA CERKEV

Letošnji, drugi Nacionalni mesec skupnega branja 2019, bo potekal

  • od 8. septembra (mednarodni dan pismenosti)
  • do 13. oktobra (zaključek ®Tedna otroka).

Učitelji in učenci OŠ Stara Cerkev se  z NMSB pridružujemo evropski bralni kampanji EURead (Evropa bere: www.europereads.com), ki povezuje že obstoječe bralne aktivnosti po vsej Evropi z namenom dviga zavesti o pomembnosti izobraževanja in pismenosti v zgodnjem otroštvu. Skupni cilj kampanje je dati vsakemu državljanu možnost postati bralec in polno sodelovati v evropski družbi.

Skladno z enim od ciljev pobude EUReads / Evropa bere bomo v Tednu otroka  pri pouku vsak dan namenili branju vsaj 15 minut.

Več na:  https://nmsb.pismen.si/

Irena Hodnik, mentorica ŠOLSKE SKUPNOSTI